Traumeterapi

Chok Release og METAsundhed

Nøglen til heling er paradoksalt nok det, vi gør alt for at undgå – de ubehagelige følelser!

Jeg vil gerne bede dig om, at du fra nu af siger “ja, min krop HAR noget at gøre med mine følelser, tanker og mønstre”.

Fortrængninger ligger som spændinger og ubalancer i kroppen.

Og du KAN gøre noget ved det!

Jeg kontaktede Karin fordi hun er uddannet Chok Release terapeut. Jeg har traumer i bagagen og ville gerne have ryddet ud i hvad der var tilbage, og jeg har med kærlig hjælp fra Karin fået forløst flere chok der har siddet i kroppen, jeg har endda fået forløst traumer jeg ikke vidste at jeg havde. Jeg er ikke altid lige hurtig til at mærke ind i min krop og Karin giver mig altid tid til at mærke og ro og støtte til at få arbejdet med tingene på min måde, og så ved hun intuitivt, når der er noget vi skal dykke ned i.

Meike Justesen – nysgerrig og senfølgeramt menneske

Find tid i kalenderen

Hvad er et chok?

Det er et chok, når en oplevelse er for overvældende til, at du kan handle på den i nuet.

Det kan være en voldsom begivenhed, som en ulykke eller overgreb, og det kan være noget, der udefra set er ganske harmløst, men af dig opleves som truende på din identitet, fordi du ikke bliver set og rummet, som den du er.

Urbiologi

Vores alarmsystem fungerer fuldstændig ligesom i urtiden og som dyrenes. Næsten – dyrene har ikke det forstyrrende element, som vi har, der hedder den rationelle og tænkende hjerne. Det er nemlig den, der griber forstyrrende ind, så vi ikke gennemgår hele chok-releaseprocessen med det samme.
Efter kamp, flygt eller frystilstanden ryster dyret sig, reorienterer sig og vender tilbage til nuet. Du har sikkert prøvet at gennemgå en rystetur. Jeg rystede efter at have født og fik på den måde reguleret min krop efter kraftanstrengelsen. Regulerer kroppen sig ikke tilbage til balance, så bliver alarmtilstanden siddende, indtil den bliver “mødt” og får mulighed for at give slip.

Nederst på denne side finder du en liste over symptomer på chok samt chokkets 3 faser.

Hvor mange af dem, genkender du?

Det er aldrig for sent

Det vil altid være muligt at finde ind til chokket i nervesystemet og forløse det. Også selvom det har ligget der et helt liv.

I øjeblikkes overvældelse, vælger vi ikke selv, om vi går i kamp, flygt eller frys-tilstand.

Det ofte i den sidste tilstand, frys, at vi ikke får bevæget overenergien ud af systemet. Spændingen bliver derfor siddende i kroppen.

Alarmsystemet, der registrerer via dine sanser, har nu indprentet sig de sansninger, du havde i splitsekundet, du mærkede overvældelsen og magtesløsheden.

Det er foregår i underbevidstheden, og langt hurtigere, end du kan nå at tænke.
Det er derfor, at du ikke altid forstår, hvorfor du får hjertebanken, ondt i maven og finder på alt muligt, for at undgå at mærke og tale om smerten.

Chok Release Terapi

Behandlingen er samtaleterapi, hvor jeg, som behandler, aflæser dit kropssprog, fordi det leder hen til det sted i dit system, chokket sidder.

Når vi har fundet følelsen, og hvordan det er koblet i dit sansesystem, forløser vi det.
Når chokket har sluppet, vil du opleve, at du kan se med helt nye øjne, uden de filtre og kodninger, som til dato har begrænset dit synsfelt, hele din krop og udfoldelsesregister.

METAsundhed

I METAsunded er opfattelsen at alle fysiske symptomer kommer af et chok. Alle symptomer har et følelsesmæssige tema.

Med udgangspunkt i dit fysiske symptom, hjælper jeg dig med at finde frem til den dybere mening og årsag til dem.
Når vi finder frem årsagen, hjælper jeg dig med at forløse det med Chok Releasemetoden og du kan vende tilbage til en mere optimal tilstand.

I kernen findes kun kærlighed

Du får indsigt i, hvordan dine tanker, handlinger, mønstre og strategier er opstået i ren kærlighed til dig selv. Nemlig for at kunne skærme dig fra smerte og ubehag.

Uforløste chok får dit nervesystem til at sætte signaler i gang i din krop, så du ikke kan andet end at forsøge at undgå faren.
I mange tilfælde hjælper det ikke meget at regulere sin adfærd. Det kan tværtimod være kilde til yderligere uro, angst og agressivitet.

Metoden

Chok Release-metoden bygger på, at vi med vores øjenbevægelser henter fra vores hukommelse.

Fastlåsninger i nervesystemet kan derfor spottes ved at “massere” det sted, øjnene søger hen, når vi erindrer et chok. Vores bevidsthed kan ikke altid forstå, hvordan vi laver koblinger dybere nede i nervesystemet, men det kan kroppen.

Derfor går vi med det, som kroppen udtrykker, i stedet for at blive oppe i hovedet i forsøget på analysere os frem til årsagen.

Det er aldrig for sent

Det vil altid være muligt at finde ind til chokket i nervesystemet og forløse det. Også selvom det har ligget der et helt liv.

Vi har og som dyrene stadig har.

I øjeblikkes overvældelse, vælger vi ikke selv om vi går i kamp, flygt eller frys-tilstand.

Det er den sidste tilstand – hvor vi ikke får bevæget overenergien ud af systemet – at spændingen bliver siddende.
Alarmsystemet, der registrerer via dine sanser, har nu indprentet sig dine sansninger, du havde i det splitsekund.
Det er foregår i underbevidstheden og langt hurtigere end du kan nå at tænke.
Det er derfor, at du ikke altid forstår, hvorfor du får hjertebanken, ondt i maven og finder på alt muligt, for at undgå at mærke og tale om smerten.

Jeg var rørt over at mærke betydningen – følelsen af, hvad det drejer sig om. Det er sindssygt fedt

Det, til sidst, var en meget smuk oplevelse

Erik 53 år

Mening fysiologisk set

Når der er stress i kroppen, spænder vi op i muskel-bindevævet. Alarmsystemet er klar til handling (kamp eller flugt) – eller forbliver i en passiv fastfrosset tilstand. (Handlingslammet). Det autonome nervesystem står på stress (sympatikus).
Først når nervesystemet slår over i afspænding (parasympatikus) kan musklerne slappe af igen.

At være konstant på vagt overfor fare er usundt i længden. Det betyder nemlig, at perioder med afspænding, hvor vi restituerer, bliver alt for få og for korte. Det vil sige, at spændinger hober sig op og giver flere symptomer.
Når vi er i en længerevarende tilstand af chok, angst og uro, kan vi desuden få symptomer som f.eks. forhøjet mavesyre, hovedpine eller inflammatoriske tilstande i muskler og led.

Børn

Jeg hjælper børnene via deres forældre.
Du ved, som forældre bedst, hvad der er godt for dit barn.
Men, du kan være forvirret og stresset over situationen, så du tvivler.

Behandler til dit barn:

Nadia Ferhat
Stifter af Chok Release
Gamle Carlsberg Vej 16
1799 København V
Tlf: 20228028
Chok Release.com

Pia Brandt Danborg
HeartHouse, over Café moems
Hedehusene station
2640 Hedehusene
Tlf.: 21 48 91 42
Feona.dk

Sophie Ellehuus
Vestergade 2 C
5700 Svendborg
Familie-terapeuten.dk

Find tid i kalenderen

Problemer Chok Release kan hjælpe dig videre med

Fobier og angst

  • flyskræk
  • højdeskræk
  • vandskræk
  • eksamensangst

Chokerende oplevelser ved

  • fyring
  • skilsmisse
  • sygdom
  • dødsfald
  • ulykke

Kroppen

  • uro i kroppen
  • tankemylder
  • dårlig søvn
  • humørsvingninger
  • følelse af spænding og smerte
  • hurtig og kort vejrtrækning
  • kan ikke komme sig efter en ulykke

Følelser og mønstre

  • jeg er ikke god nok
  • jeg føler mig lammet
  • jeg bliver så let vred/ked af det
  • jeg gør alt for at undgå visse situationer
  • Jeg undgår at tale om de svære ting

Det er med stor respekt og ydmyghed, at jeg stiller mig til rådighed

Din forvandling fra at føle dig fastlåst til at kunne se muligheder sker lige for øjnene af mig under en session.
Er du klar til at komme videre, så er jeg klar til at hjælpe dig.

Book tid nu

Chok, angst og uro – symptomernes 3 faser

Symptomer på chok gennemgår flere faser.
Hvis du genkender nogle af symptomerne i én eller flere af faserne, skal du vide, at du er mere end velkommen til at henvende dig.

Det ligger mig meget på sinde, at ALLE skal kende til denne mulighed.

Fase 1:

  • Tankemylder
  • Uro i kroppen
  • Urolig søvn
  • Vågner med et sæt.

Fase 2:

  • Svært ved at falde i søvn
  • Vågner flere gange om natten
  • Sveder/fryser
  • Udmattes hurtigt
  • Humørsvingninger
  • Let til gråd/er opfarende
  • Har pludselige vredesudbrud
  • Trækker dig fra sociale sammenhænge
  • Mindre overskud i hverdagen
  • Ofte hovedpine/migræne
  • Muskelsmerter, spændinger i kæber og tænder
  • Oplever stivhed i kroppen
  • Manglende/overdreven sexlyst.

Fase 3:

  • Social angst
  • Genereliseret angst
  • Isolation
  • Nedtrykthed/depression
  • Ser dig selv tage offerrollen
  • Oplever at andre angriber dig
  • Oplever manglende livsmod
  • Har svært ved at se muligheder
  • Føler dig passiv, mangler handlekraft og aktivitet.